top of page
Search

תזונה תומכת אנטי-אייג׳ינג

Updated: Jan 24


 

ישנם שלל גורמים המשפיעים על בריאות עור הפנים ואופן ההזדקנות שלו.

זיהום אוויר, עישון, תזונה לא מאוזנת, לחצים ומתחים, עייפות וחוסר שינה, חרדות ואף פעילות גופנית מאסיבית שאינה מבוקרת, אלו רק חלק מהגורמים ליצירת *רדיקלים חופשיים בגוף המאיצים את תהליך ההזדקנות של העור וגורמים להיווצרות קמטים.

ישנם מספר מזונות בעלי סגולות יוצאות דופן בשל הרכבם העשיר, אשר תורמים רבות לתפקוד תקין של מערכות שונות בגוף על ידי נטרול רדיקלים חופשיים בגוף, סיוע להתחדשות תאי העור ובעיקר מניעת תהליכי הזדקנות.

בנוסף, נטרול רדיקלים חופשיים בגוף מקטין את הסיכוי לחלות בסוגים מסוימים של גידולים סרטניים ומשפר את תפקוד מערכת הדם והלב.


רימון

שתיית מיץ רימון בריאה יותר מאכילת הפרי עצמו, וזאת בניגוד לפירות רבים אחרים, כיוון ש 70% *מנוגדי החמצון (antioxidants) משתחררים מהקליפה בזמן הסחיטה.

מיץ הרימון מכיל נוגד חמצון חזק במיוחד בשם חומצה פוניצית (Punicic Acid) אשר ביכולתה לסנן קרינה ביעילות ולשמור על העור מפני חשיפה לא מבוקרת לקרני השמש.

בנוסף, מיץ הרימון מכיל נוגדי חמצון בשם פוליפנולים הפועלים בשני מישורים:

❀ עיכוב גדילת תאי סרטן שונים.

❀ מניעת טרשת עורקים, שיפור זרימת דם, הורדת רמת כולסטרול ה - LDL והורדת לחץ דם.

הרימון מכיל גם מרכיבים אנטי-דלקתיים שידועים ביכולתם לשקם את תאי העור, להגן עליו מפני זיהומים שונים, להבהיר את העור, להעשיר אותו בלחות, לטפל בפגמים ועוד.


פירות יער

הוספה של פירות יער לתפריט היומי תבטיח שיפור בנראות עור הפנים וזאת בזכות רמות גבוהות של נוגדי חמצון, ויטמינים, מינרלים וחומרי ההזנה שהם מכילים.

❀ תותי שדה – עשירים בויטמינים C ו- E (יותר מפירות הדר!), נוגדי חמצון התורמים להבהרת עור הפנים, מינרלים כמו אשלגן, סידן ומגנזיום התורמים לבריאות העצם ולוויסות לחץ הדם.

❀ אוכמניות – מכילות אנתוציאנין - זהו פיגמנט שריכוז גבוה שלו מצוי בקליפתן ונמצא יעיל למניעת הליכים דלקתיים בגוף, למניעת *עקה חימצונית, להאטת הליכי הזדקנות ולמניעת מחלות זקנה שונות. בנוסף, האוכמניות מכילות כמות גדולה של נוגדי חמצון התורמים לחיזוק מבנה תאי הקולגן, האחראיים על גמישות העור.

❀ פטל – עשיר בקרוטנואיד מסוג בטא קארוטן אשר בגוף הופך לרטינול הלא הוא ויטמין A.

ויטמין A – מסייע בייצור תאים בריאים, מגביר את כמות המולקולות התומכות בעור ומקנות לו לחות ובנוסף לכל מהווה נוגד חמצון נפלא.

צריכה מומלצת ליום – חצי כוס.



קקאו נא

הכוונה לקקאו ללא מתחלבים או סוכר גולמי כמובן.

נחשב לסופר פוד אמיתי, בעיקר בזכות כמות אדירה של פוליפנולים, אותם נוגדי חמצון שנמצאים ברימון אשר מגנים מפני קרינת השמש, נלחמים ברדיקלים חופשיים ומפחיתים סימני הזדקנות.

נוסף לכך, הקקאו הטבעי הוא המקור מספר אחת של מגנזיום, מינרל חיוני לגוף התומך בלב ומגביר כוח מנטאלי, מקל על כאבי מחזור, מרפה כאבי שרירים, עוזר בבנייה של עצמות חזקות ומשפר זרימת דם ואספקת חמצן לכל הגוף.

עוד נמצא כי הקקאו מסייע לחשיבה צלולה, בהירות, חיוניות, והוא מהווה תחליף נפלא לקפה בהיותו ממריץ טבעי.

צריכה מומלצת ליום – קוביית שוקולד מריר אחת, רצוי מעל 70% קקאו.


אומגה 3

אומגה 3 היא שם כולל לקבוצת חומצות שומן חיוניות שהגוף אינו יכול לייצר בעצמו ולכן הכרחיות כמרכיב קבוע בתזונה או כתוסף מזון.

תפקידן בגוף רחב היקפים וזאת מכיוון שהן מהוות חלק מן השכבה השומנית של קרומי התאים, הן שומרות על גמישות התאים ומפקחות על חדירותם לחומרים שונים ולפיכך, הן חיוניות לתפקודו התקין של כל תא ותא בגופנו, החל מתאי המוח והלב, וכלה בתאי העור.

צריכה קבועה וסדירה של אומגה 3 בתזונה תורמת למרקמו החלק והרך של העור, שומרת על העור לח ומפחיתה גירויים ואדמומיות, מונעת פצעונים, מרווה את העור ואף מסייעת בשמירת החוזק והאלסטיות של העור.

ניתן לצרוך אומגה 3 ממקור צמחי – זרעי צ׳יה, אגוזי מלך, זרעי פשתן (טחונים), זרעי המפ ואצות, או ממקור חי – דגי מים עמוקים. כמו כן ניתן לנטול כתוסף תזונה.

צריכה מומלצת ליום – אינדיבידואלית ובהתאם לצורך, החל מ 500 מ״ג ליום.


תה ירוק

תה ירוק, בשונה משאר סוגי התה הוא תה שעבר חמצון מינימלי בתהליך העיבוד, ועל כן שומר על כמות נכבדת של נוגדי חמצון (אותם פוליפנולים מלמעלה). בשונה ממאכלים המכילים נוגדי חמצון, את התה קל בהרבה לצרוך בכמות גדולה ומכאן יתרונו.

בנוסף, תה ירוק מכיל פחות קפאין מקפה ולכן אפשר לצרוך אותו לאורך היום, גם בשעות ערב מאוחרות.

אחד היתרונות הנוספים והמדוברים שלו הוא היכולת לסייע בירידה במשקל, כמעט בכל דיאטה מומלץ לשלב את התה הירוק וזאת בזכות הפוליפנולים, הקפאין והשפעתם התרמוגנית - מגבירים את קצב חילוף החומרים, מעודדים את תהליך יצירת החום ובכך גם את שריפת השומן.

את התה עדיף לרכוש בתפזורת, כך העלה קרוב יותר לתצורתו הטבעית ולחלוט בין 2-4 דקות במים רותחים.

צריכה מומלצת ליום – 3 כוסות.


שום

מלבד היותו צמח תבלין הכרחי אשר נפוץ בכל בית, לשום משויכות סגולות רפואיות עוד בכתבים המסורתיים העתיקים.

השום מכיל נוגד חמצון ייחודי רב עוצמה הנקרא אליצין.

נמצא כי האליצין מנטרל את פעולתם של שני אנזימים החיוניים לקיומם של חיידקים, נגיפים ופטריות. מכאן שביכולתו למנוע או לעכב התפתחות של מחלות, דלקות או זיהומים. לא בכדי השום משמש בעולם הקוסמטיקה לריפוי וחיטוי פצעים ונגעים בעור האופייניים לעור שמן או כתוצאה

משינויים סביבתיים/הורמונליים.

צריכה מומלצת ליום - שן אחת (לאמיצים - טרייה).


שעועית

כמו שאתם בטח כבר מבינים, גם השעועית עשירה בנוגדי חמצון המנטרלים

רדיקלים חופשיים ובכך מסייעים לעכב את הזדקנות עור הפנים. אך מלבד זאת,

השעועית היא גם מקור החלבון הצמחי העשיר ביותר ובכך מהווה תחליף ראוי לחלבון מן החי.

בנוסף, השעועית הלבנה (בעיקר) מכילה כמות נכבדת של סידן בפרט ומינרלים בכלל ביניהם

מגנזיום ואשלגן ומתכות כמו אבץ ונחושת. כל אלו תורמים רבות לשמירה על מבנה ובריאות העצם.

רבים נרתעים מלבשל שעועית בשל זמן הבישול הארוך והחשש מגזים לאחר האכילה.

לשתי החששות הללו ישנו פתרון אחד – השרייה ממושכת (12-24 שעות) תוך כדי שטיפה והחלפת המים (2-3 פעמים).

הבישול נע בין 40 דק׳ לשעה, או עד שהשעועית רכה דיה.

צריכה מומלצת ליום – כוס שעועית אחת מכילה 35% חלבון, 45% סיבים תזונתיים, 37% ברזל (אצל נשים) ו 16% סידן מההמלצה היומית.


*רדיקלים חופשיים - הם צורונים כימיים בעלי אלקטרונים חסרים, מצב זה על פי רב אינו יציב כימית ולכן הרדיקלים משתתפים בקלות בתגובות כימיות היוצרות תגובות שרשרת הרסניות. בגוף האדם הם נוצרים בין היתר כתוצר לוואי לתהליך הנשימה ונמצאים בבקרה על ידי נוגדי חמצון אשר מנטרלים את פגיעתם בגוף. רדיקלים חוופשיים פוגעים בחלבונים, שומנים, מיטוכונדריה של תאי המוח, ממברנות התא, ואף מבנה ה DNA. בכך הם גורמים לבלאי מוקדם ולהתנוונות והזדקנות הגוף. מעריכים שמספר רב של מחלות קשורות לתהליכים אלו, ובהן גם סרטן.

*נוגדי חמצון - אלו חומרים כימיים בעלי יכולות חיזור - העברת אלקטרונים עודפים לרדיקלים חופשיים ובכך לנטרל אותם. בפעולה זו, הנוגד חמצון בעצמו מתחמצן, אך נשאר בצורה יחסית יציבה ועל כן אינו גורם לנזק.

*עקה חמצונית - תופעה הנגרמת עקב נזק שנגרם לחלבונים ול DNA מצורות פעילות מאוד של חמצן, הלא הם הרדיקלים החופשיים. כשעקה חמצונית נמשכת לאורך זמן, היא גורמת נזק מצטבר לתאים, הם מתחילים לתפקד באופן לקוי או מתים ובכך היא מהווה כר פורה ללא מעט מחלות.

22 views

Recent Posts

See All
bottom of page